Conference on e-Learning to Support Education in Egypt

Several universities in Egypt face the problem of overcrowded classes and laboratories; hence there is a difficulty of delivering high quality education, which will affect the quality of graduating engineers. It is needed to introduce the missing experimental part in teaching of the courses without the burden of building new labs. This is done by making these experiments available virtually over the internet, available to the students 24 hours to repeat the experiment as many times as necessary to meet the learning objectives of the experiment. Several e-learning programs exist nowadays with regards to courses and teaching material but there are very few e-laboratories available worldwide. Some of the e-laboratories are fully simulated and some are real hardware at the university lab and controlled over the internet.

A project funded by Tempus has been running for 3 years to develop 35 e-Laboratory. There are a number of technical challenges to realize these e-laboratories; the learning management system to handle this virtual campus, the communication between the client machines and the hardware experiments, and the transfer of data to the client machine for further post-processing. A state of the art Data Center was established at Ain Shams University to host these experiments. The outcomes of the project have been assessed through several ways including student interviews and surveys, then analyzing these feedbacks according to educational and technological quality standards.

By the project end in December 2014, an international conference and exhibition “e-Learning to Support Education in Egypt” was organized by the team members lead by MCIT and ASU to present the project outcomes to stakeholders in Egypt. All Egyptian and EU partners participated in this conference. Three ministers (Education, Scientific Research, and Communications & IT) participated in the conference besides many university presidents, representatives from the Supreme Council of Universities, Engineering Syndicate, faculty deans and other stakeholders. The conference was amended by signing an agreement between Ministry of Communication, Ministry of Higher Education and Ain Shams University to extend the eLab experience of the project partners to all Egyptian universities and develop more experiments to employ modern technology in education, both to overcome the current problems of education or to get a better learning outcomes or providing outstanding educational experience for all students. The conference was covered by all news networks in Egypt and provided excellent dissemination about the eLab project.

This agreement states that the Ministry of Higher education will support development teams in all Egyptian universities to develop more experiments, the Ministry of Communications will offer the training for these developers, and Ain Shams University will collect all the new experiments and publish them on our current website developed within the project and hosted on the servers at Ain Shams University which was acquired during the project. The Ministry of Higher Education through the Supreme Council for Universities will provide financial support for the developers. The Ministry of Communication will provide the financial support for the training. It is also planned to sell access rights to other private universities in Egypt. These sustainability actions to make the outcomes of the project committed and implemented in all other universities in the country.


مؤتمر التعلم الإلكتروني و دوره في دعم التعليم في مصر

في إطار السعي نحو تقديم حلول مبتكرة للمشكلات التي يواجهها قطاع التعليم العالي في مصر باستخدام تكنولوجيا المعلومات والاتصالات، تظافرت جهود العديد من المؤسسات التعليمية المصرية والأجنبية بالإضافة إلى عدد من الوزارت المعنية في تنفيذ مشروع المعامل الافتراضية بكليات الهندسة والممول من الإتحاد الأوروبي بهدف معالجة العديد من المشكلات التي تواجهها معامل الهندسة والفيزياء داخل الجامعات المصرية مثل عدم توافر بعض الآلات والمعدات الضرورية والحديثة، أو زيادة عدد الطلاب عن القدرة الإستيعابية للمعامل مما يعيق الطلاب من التدريب والممارسة العملية الفعّالة.

استمر العمل في المشروع مدة ثلاث سنوات وتم من خلاله القيام بالعديد من الأنشطة مثل إعداد وتجهيز البنية التحتية للمشروع والتي تمثلت في انشاء مركز بيانات (Data Center) وفق أحدث المعايير العالمية، وتقديم العديد من الدورات التدريبية المتخصصة بهدف رفع مهارات الكوادر البشرية المشاركة في المشروع، وتطوير عدد من التجارب المختلفة والمتنوعة في مجالي الفيزياء والهندسة، وإتاحة التجارب المطورة على شبكة الانترنت من خلال نظام ادارة تعلم. كما تم تقييم مخرجات المشروع باستخدام العديد من الأساليب مثل المقابلات الشخصية مع الطلاب والاستبيانات وتحليل نتائج الإختبارات وتطبيق معايير الجودة التقنية والتربوية. وأسفرت نتائج ومؤشرات التقييم الختامي لمخرجات المشروع على نجاحه وتحقيقه للأهداف المنشودة.

وفي هذا الصدد، تم الاعداد لإقامة مؤتمر ومعرض لمناقشة وعرض نتائج المشروع وتوصياته بهدف نقل الخبرات المكتسبة إلى المهتمين بصناعة التعلم الإلكتروني في مصر من المؤسسات التعليمية والشركات الحكومية والخاصة. كما صحب المؤتمر توقيع اتفاقية تعاون بين كل من وزارة الاتصالات وتكنولوجيا المعلومات، والمجلس الأعلى للجامعات، وجامعة عين شمس لنقل خبرات شركاء المشروع إلى كافة الجامعات المصرية بهدف توظيف التكنولوجيا الحديثة في التعليم سواء للتغلب على المشكلات الحالية للتعليم أو للحصول على مخرجات تعليمية أفضل أو إتاحة خبرات تعليمية متميزة لكافة الطلاب من أي مكان وفي أي وقت.

وتنص الإتفاقية على أن يتم تعميم المعامل الإفتراضية على جميع الجامعات المصرية وذلك من خلال أن تقوم وزارة الإتصالات بتدريب عدد من أعضاء هيئة التدريس والهيئة المعاونة والعاملين بمراكز التعلم الإلكترونى فى الجامعات والتابعة للمجلس الأعلى للجامعات الذين سيقومون بتطوير تجارب أخرى. وسوف تقوم جامعة عين شمس بتجميع هذه التجارب ونشرها على الموقع الإلكترونى الموجود داخل الجامعة لهذا الغرض.





ICT-Learn 2017

11th International Conference and Exhibition on E-Learning and Education Technology


Towards a Smart Learning Society 5-6 December 2017, Grand Nile Tower, Cairo, Egypt.

ICT-Learn 2017 is an international forum for the presentation and discussion of the recent advances and innovations in Smart Learning environments at School and on the University Level. ICT-Learn 2017 gives the opportunity for leading-edge educators, developers, researchers, experts to meat, interact and exchange ideas in topics related to different topics related to the Smart Learning society.
The primary focus of ICT-Learn 2017 is on new and innovative applications of technology-enabled education in Schools and Universities around the World. The conference talks will address the following tracks:

  • Smart Teachers.
  • Smart Content.
  • Smart Technologies [Cloud, Mobile, Repositories, LMS].
  • Smart Infrastructure.
  • Smart Social Learning and Informal Education.
  • Smart Special Education.
  • Smart Life Long Learning.
  • Smart Vocational Training.
  • Assessment and Quality Assurance.

This year, the conference is co-funded by the Erasmus+ Programme of the European Union, and focuses on the outcomes of a number of Erasmus+ Projects in Egypt in the field of Education Technology: Virtual Labs, Special Education, STEM Education, Virtual Hospital, Museum studies, and Manufacturing Technologies. ICT-Learn 2017 is also organized in conjunction with the National Erasmus+ Day in Egypt which will be held on the 4th of December in the same venue.

1 2 3 4 5 6 7 8 9 10 11 12 13 14 15 16 17 18 19 20 21 22 23 24 25 26 27 28 29 30 31 32 33 34 35 36 37 38 39 40 41 42 43 44 45 46 47 48 49 50 51 52 53 54 55 56 57 58 59 60 61 62 63 64 65 66 67 68 69 70 71 72 73 74 75 76 77 78 79 80 81 82 83 84 85 86 87 88 89 90 91 92 93


Smart-Learn 2018:

www.smartlearnconference.org

Event Event Event Event Event Event Event Event Event Event Event Event Event Event Event Event Event Event Event Event Event Event Event Event Event Event Event Event Event Event Event Event Event Event Event Event Event Event Event Event Event Event